четвер, 9 квітня 2020 р.

Завдання з української мови


Опорний конспект з української мови
09.04.2020р
Тема. Число іменників. Іменники, що мають форму лише однини або множини.
Усно (за бажанням письмово) виконайте наступні завдання на повторення вивченої теми:
1.До поданих іменників доберіть прикметники, щоб можна було визначити рід іменників.
Бандероль, шампунь, вермішель, собака, нежить, степ, лебідь, кір, Сибір, староста, тюль, біль.
2.Знайдіть серед поданих іменники спільного роду. Усно складіть два речення, щоб ці іменники вказували на осіб чоловічої і жіночої статі.
Базіка, непосида, жирафа, лелека, листоноша, староста, собака, гайдамака.
3.Виконайте завдання  «Четверте зайве»
Знайдіть слово, яке відрізняється від інших родом.
1. Професор, агроном, листоноша, бібліотекар.
2. Роль, бандероль, вуаль, біль.
3. Вовчище, прізвище, горище, Лище (село).
4. Путь, дріб, степ, ступінь.
Запишіть у зошити тему уроку.
Дайте відповідь (усно) на наступні запитання:
Що вам відомо про число іменників?
Поставте у формі множини іменники інженер, портфель, цистерна, суддя, квартира, родина, яблуко, дно, сміливість.
Поставте подані іменники в однині: дерева, матері, міста, учні, килими, землі, іменники, обценьки.
Ви не змогли поставити у множині слово сміливість, а в однині – обценьки. Який висновок можна зробити?
Ви зробили висновок, що є іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Подивіться на праву частину таблиці. Це приклади іменників, які вживаються лише в однині. Відтворіть ліву частину таблиці: укажіть, що означає кожна група іменників.
Що означають іменники, які мають форму лише однини
Приклади

Срібло, нафта, олія, цукор, молоко.

Читання, воля, журба, радість, любов.

Орися, Полтава, Дунай, Юпітер.

Товариство, юнацтво, дітвора.

Доповніть праву частину своїми прикладами.
А тепер зробіть навпаки: розгляньте ліву частину таблиці й доберіть до неї приклади.
Що означають іменники, які мають форму лише множини
Приклади
Назви парних предметів

Назви почуттів, якостей, станів

Назви відрізків часу, свят, обрядів, процесів.

Власні назви

Назви речовин


Подані завдання вам було виконати легко, адже цей матеріал ви вивчали у
6 класі.
Поглибте свої знання про число іменника, опрацювавши матеріал підручника на с.161-162 (таблиці!!!). Вивчіть усі правила!
Не забувайте про корисні рубрики «Культура слова», «До речі…» та ін. Перегляньте матеріал експрес-уроку О. Авраменка «Говоримо про пошанну множину» за посиланням

Виконайте письмово завдання
Розподільний акродиктант
Розподіліть іменники на три колонки: а) ті, що мають форму і однини й множини, б) ті, що мають форму лише  однини, в) ті, що мають форму лише множини. Значення невідомих слів з’ясуйте за словником.
Антена, мед, штани, вибори, бутси, успішність, абзац, мішок, Львів, айстра, останки, Ізюм, Альпи, насіння, степ, дерево, насіння, Уганда, ножиці, слюда, святки, Анди, уявлення, Одеса, вила, окуляри, радість.
У кожному слові підкресліть другу літеру і  прочитайте відомий афоризм М. Рильського. Як ви розумієте цей вислів?

Граматична хвилинка (усно)
Утворіть від дієслів та прикметників іменники, що мають форму лише однини, укажіть спосіб творення.
Обговорити, будувати, виробляти, виконувати,  вірний, щирий, гордий.

Виконайте (усно) дослідницьке завдання.
Прочитайте речення. Поясніть розділові знаки в них. З текстів  яких стилів узяте кожне речення? Знайдіть у словнику значення слова врунитися.
1. До хвойних рослин належать такі породи: сосна, ялиця, ялина, модрина. Особливість модрини в тому, що вона скидає на зиму хвою. 
2.  По один бік дороги стояли білою повінню гречки, а по другий врунилися пшениці.
- Які особливості числа іменників ви помітили в записаних реченнях? З якою метою автори уживають однину замість множини або навпаки?
Запам’ятайте: з метою узагальнення форма однини може бути вжита замість множини. Це одна з особливостей наукового та публіцистичного стилю мовлення:  Характерною рисою українця була і залишається любов до пісні. (З газети).
У художньому та публіцистичному стилях з метою узагальнення або в переносному значенні іменники, що вживаються лише в однині, можуть уживатися в множині: Гей, нові Колумби й Магеллани, напнемо вітрила наших мрій! (В.Симоненко). Якщо імена чи прізвища, а також географічні назви вжиті у зневажливому значенні, вони пишуться з малої літери: Найбільш непередбачуваними є тітушки. (З газети).

Запишіть, уставляючи пропущені літери. Поясніть, чому автори замість однини вживають множину і навпаки.
1. Підприємство виготовляє і реалізує дошку дубову і б…резову.  (З газети). 2. Віримо, що з цих хлоп…ят виростуть майбутні (К, к) лички й (У, усіки).(З газети). 3. Тут співали мені дуби, степ гойдав пш…ниці і вівса. (Д. Луценко).
Підсумок уроку.
Складіть усну відповідь «Що мені було відомо про число іменників і про що дізнався (-лася) на уроці?»
Домашнє завдання. Вивчити § 50-51. Виконати вправи 4,5,6 (усно),     вправу 7 (перше завдання)  на с. 165 (письмово).
Повторити §46,47, а також усі параграфи, окрім § 39-40, 43, 44-45, розділу «Орфографічна норма», які ви уже повторювали впродовж останніх декількох уроків.
Виконайте (усно) вправу 5 кожного із параграфів, які повторюватимете, щоб потренуватися. Звичайно, можете виконувати й інші вправи, щоб підготуватися до контрольної роботи, яка буде у вівторок, 14 квітня. Про час проведення контрольної роботи повідомлю додатково, орієнтовно після 12 години, тобто після телеуроків.

Немає коментарів:

Дописати коментар